نسل جوان

جوانان اسلام

نسل جوان

جوانان اسلام

تکلیف منتظران

یکی از وظایفی که در زمان غیبت کبرا برای منتظران عنوان گردیده، صدقه دادن جهت سلامتی وجود مقدس امام عصر(ع) است. قبل از آنکه روایات در این موضوع را یادآور شویم سؤالی را مطرح می‌کنیم و آن اینکه: وجود و بقای آن امام بزرگوار با عنایت ذات اقدس الهی انجام گرفته و می‌گیرد، حال چنین وجود مبارکی که سالیان سال است بر طبق اعتقاد شیعه به دنیا آمده و خداوند او را حفظ فرموده، چه نیازی به صدقه دارد؟! 

 در پاسخ به این سؤال، ابتدا بیان می‌کنیم که صدقه برای حضرت به چه صورت‌هایی تصور می‌شود: 


1 . صدقه از جانب ولی‌عصر(ع): انسان به نیابت از آن حضرت صدقاتی را می‌دهد تا بدین وسیله برای آن حضرت ثواب و اجری حاصل گردد، همان‌طوری که به نیابت آن حضرت حج انجام می‌گیرد. در این‌گونه نیابت‌ها هیچ اشکال و ایرادی نیست، زیرا سخنی از سلامتی برای آن حضرت، مطرح نشده است.

2. صدقه برای سلامتی آن حضرت: در این مورد است که اشکال مطرح می‌شود که وجود آن حضرت چه نیازی به صدقه دارد؟ در جواب می‌توان بیان داشت که صدقه برای سلامتی آن حضرت می‌تواند از بیماری‌ها باشد نه به خاطر تحفّظ از مرگ. توضیح اینکه آن وجود مقدس همانند انسان‌های دیگر مریض می‌شوند و در معرض آفات قرار می‌گیرند. در تاریخ زندگانی امام صادق(ع) چنین آمده که بر حضرتش تبی عارض گشت، حضرت چندین بار «یا فاطمه» گفتند،1 یا در جای دیگر آمده که امام صادق(ع) در شب بیست و سوم ماه رمضان مریض بودند دستور دادند با همان حال بیماری، ایشان را به مسجد ببرند،2 ظاهراً به خاطر اهمیت احیاء شب بیست و سوم رمضان.
خلاصه در تاریخ زندگانی ائمه(ع) بسیار مشاهده می‌شود که امامان بزرگوار مریض می‌شدند و در بعضی موارد دستور ذبح گوسفند و اطعام می‌دادند. وجود مقدس امام زمان(ع) هم یکی از آن ائمة اثنی‌عشر است و از آن قاعده مستثنا نیست. نکته‌ای که هست اینکه ائمه(ع) در معرض آسیب‌های دیگر بوده‌اند و دشمنان آنان را از پای درآوردند، لیکن ارادة خداوند بر این قرار گرفته که وجود مقدس ولی‌عصر(ع) حفظ شود تا ظهور برسد و بر همگان آشکار گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید سه‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:33 ب.ظ http://tiptoop.mihanbloog.com

@@ سلام دوست عزیز
@@@ عجب وب خوبی دارید
@@@@ امیدوارم همیشه شاد باشید
@@@@@ داشتم تو وب برای خودم میگشتم
@@@@@@ که وب قشنگت رو دیدم کارت بیست بیسته
@@@@@@@ امدم دعوتت کنم که به سایت من هم سر بزنی
@@@@@@@@ این آدرسشه http://www.tiptoop.mihanblog.com
@@@@@@@@@ تونستی حتما سر بزن خوشحالم میکنی
@@@@@@@@@@ یادت نره ها منتظرتم بیا یه چرخی بزن حتما خوشت میاد
@@@@@@@@@ گه هم خواستی منو لینک کنی این آدرس رو:
http://www.tiptoop.mihanblog.com @@@@@@@@
@@@@@@@ با این متن:
@@@@@@ **آرشیو مطالب برتر اینترنت**
@@@@@ لینک کردی خبرم کن تا جبران کنم
@@@@ منتظرت هستم تو تیپ تاپ
@@@ یادت نره یه سر بزن
@@ ضرر کردی با من

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد